Min blogglista

fredag 17 juni 2011

Lågmält men drabbande

Annika Thor är kanske mest känd för sina ungdomsromaner. Men 2008 kom hennes första vuxenroman, "Motljus" och i år har hon gett ut "Om inte nu så när". En historisk roman, ja, men den för inte läsaren längre bakåt i tiden är till 1930-talet och Stockholm.
   En stad där flyktingar från Hitlers Tyskland ibland hittar en fristad men också en stad där människor är misstänksamma, småaktiga och beräknande. Precis som alltid.
   Här finn kärlek och vänskap väl beskrivet och också en del av det 30-talsmörker som låg över Europa. En tid då ingen visste vem som skulle vinna eller förlora i ett krig som de flesta insåg var oundvikligt.
   Det är en rik och detaljerad roman, nästan 500 sidor, och Thor beskriver lågmält men ändå avslöjande om de krafter som driver människor.
   Det tog lite tid innan jag kom mig före att läsa romanen men nu är jag glad att jag gjort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar