Min blogglista

lördag 18 juni 2011

En bortglömd konst

Jag tror nog att jag skrivit om henne förut, Isabel Dalhousie i Edinburgh, filosof till yrket.
Det är hon som är huvudpeson i Alexander McCall Smiths böcker om Filosofiska söndagsklubben, en klubb som diskuterar  praktisk etik i vardagliga sammanhang.Det här är den sjätte boken i serien som översätts och det är bra.
   En av huvudperonerna i boken är staden Edinburg, som Isabel tycker om att vandra i. Hon är också småbarnsmamma och sammanboende med en man som är betydligt yngre än gon. Till på köpet är Jamie hennes brorsdotters ex-fästman - något som ger upphov till vardagliga spänningar.
   Obserevera - detta är inte deckare, lika lite som författarens böcker om Mma Ramwotse i Botswana. Det handlar mer om att fundera över de problem som komplicerar våra vardagar och att kanske peka på en lösning.
   Kultiverad underhållning tror jag att man brukar kalla böcker som de här.
  Annars ska jag plöja Svensk Bokhandels stora höstboksnummer för att se vad man bara måste läsa i höst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar