Min blogglista

tisdag 14 juni 2011

Varför massmord?

Så kom den äntligen, Anna Janssons nya deckare - Alkemins eviga eld.
   Nu har jag läst den men jag började fundera på en sak när det gäller de moderna svenska deckarförfattarn: Varför så många mord i bara en bok?
    Det har gått till överdrift. Om detta var verklighet så skulle ju Gotlands befolkning vara rejält decimerad, så som Anna Jansson och Mari Jungstedt far fram med minst tre eller fyra mord per bok, det ena bisarrare än det andra.
J   ag tror det var Mankell som släppte lös massmordsraseriet med Wallander i Ystad, sedan har det bara fortsatt. Hoppas någon ställer sig på bromsen snart, det räcker med ETT mord om man ska visa hur man nystar  upp en mordgåta. Jag gillade Janssons "Först när givaren är död", inte så blodig och med stark Gotlandskänsla.
   Jansson bygger årets deckare runt glasblåseri och teorierna om hur människan kan göra guld; alkemi har ju funnits länge. Men jag tycker boken har en för skruvad intrig, det är på inget vis realistiskt att döda människor görs till konstinstallationer. Inte än, åtminstone.
   Tror jag ska läsa om en Dorothy Sayers-deckare nu, för att få bort blodsmaken....

1 kommentar:

  1. Massmord är ett fenomen som man återfinner hos väldigt många deckarförfattare i dag, såväl svenska som utländska.

    Jag kan knappt påminna mig om en bok där bara ETT mord inträffar!?

    SvaraRadera