Min blogglista

torsdag 22 augusti 2013

Bodils sista loggbok

  "Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig"
  Det citatet ur Sjörövar Jennys visa i Tolvskillingsoperan är titeln på Bodil Malmstens femte och sista loggbok och den handlar om tiden juni 2010 till juni 2013.
   De fyra första av hennes loggböcker, där hon skriver om och vidareutvecklar material från sin blogg, www.finistere.se, har sammanlagt sålt i stora upplagor. Kanske för att bloggtexten också går över i essälika texter och att texten är så välskriven.
    Malmsten har också blivit mycket uppskattad för sin bok om läsandets och skrivandets konst, Så gör jag: Konsten att skriva.
  Personligen tycker jag att den här boken är lite sorgsnare och en aning bittrare än föregående loggböcker.Flytten hem till stockholm, vardagens små och stora förtretligheter samsas med mer universella iakttagelser. Kanske det är naturligt, åldrandet är ingen sinekur i sig. Men hon tycker att det är roligt när två unga tonårskillar kallar henne "cool".



1 kommentar:

  1. Det låter som en intressant bok. Fast jag tror att det är svårt att utrota dumhet, det finns för mycket av den varan.
    Men tack för tipset!

    SvaraRadera