Min blogglista

onsdag 14 november 2018

Misslyckas med skräck?

Sveriges skräckmästare John Ajvide Lindqvist bjuder in till sin kreativa värld i en unika tankesamling kring skrivandets fest och fasa i "Misslyckas igen, misslyckas bättre".
  Här får vi följa med i arbetet med hans sju romaner, från Låt den rätte komma in 2004 till X - den sista platsen 2017. Totalt 1500 sidor där författaren läst om, kommenterat och resonerar kring hur han tänker och tänkt.
 Det blir också möten över tid där den mogne författaren möter sitt yngre jag. Med resonerande och ofta humoristisk stämma kommenterar John sina yngre upplagors problem och glädjeämnen. Han har fört anteckningar för att bättre förstå vad han håller på med och "mycket är bludder" konstaterar han. Men så finns där annat också, isolerade och tydliga tankefiskar som kan plockas upp.
    Resultatet är en rolig och lärorik bok för alla som vill läsa något annat än en regelrätt författarhandbok. Men också en bok för alla som vill kika in bakom kulisserna i den speciella fantasivärld som är John Ajvide Lindqvists.Och är det så att man inte vill veta mer om hur det egentligen var tänkt att bli i berättelserna - ja då hoppar man över den här boken.

2 kommentarer:

  1. Då är bara frågan om jag ska önska mig boken i julklapp eller köpa den till mig själv redan nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt beslut! Det brukar sluta med att jag köper själv...

      Radera