Jag har alltid gillat Maja Hagermans sätt att berätta, det eftertänksamma och inkluderande. Att läsa henne är som att samtala med en vän, allt från "Spåren efter kungens män" till nyutkomna "Trådarna i väven",
som handlar om kulturarv, ett ibland luddigt begrepp.
Man kan tänka på det som ett slags mentalt universum. Ett
inre landskap av berättande som ständigt förändras, från mormors läsning
i folkskolans läsebok till digitalt berättande idag. Det kan tillämpas om det är svenskt, åländskt eller finskt kulturarv vi talar om.
Hagerman har
runt om i landet mött människor som berättar om sina hemtrakter. Vid
kulturföreningar, bygdegårdar, bibliotek och museer har de visat mig
minnen de vårdar och historier de håller vid liv. Hon har sett gåtfulla
kvarnstenar i skogen i Malung i Dalarna, hur man tolkar mångtydiga
hällristningar på klippor i Bohuslän eller tillverkat mekaniska
räknemaskiner i Facit-fabriken i Åtvidaberg. Hon har häpnat över björnen
inne på biblioteket i Dorotea i Västerbotten och hur man byker tvätt i
en isvak i februari på Tvätterimuseet i Huddinge.
Efter att ha sett allt detta har hon börjat
tänka på Sverige som en väv som kommer rullande fram ur det förflutna
och fortsätter mot framtiden. Till stor del handlar den om vår förmåga
att föreställa oss samhället som något med gemensam riktning och idé. En
samhällsväv vi fått i arv och som vi snart ska lämna vidare.Men
det gäller att vara på sin vakt.
Det pågår en dragkamp om som vad som
bör räknas som kulturarv. "Min önskan är att berättandet ska
fortsätta utvecklas i frihet. Och att kulturarvet ska få vara just så
komplext och mångbottnat som det faktiskt är" skriver hon. Och det kan man instämma i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar