Min blogglista

söndag 16 september 2012

Midsommarkomedi?

Inger Alfvén (bilden) har varit författare i nästan 50 år. Hon kan tillåta sig att leka med stilgrepp och visa upp sina kunskaper. Så tänker jag när jag tar mig igenom hennes nya roman "Allt vi aldrig gjorde med varandra" som hon kallar en midsommarkomedi. Allt utspelas under ett enda midsommardygn. Blinkning åt Shakespeare, förstås.
   Här finns den blivande bruden Viktoria är bortskämd och bitter, brudgummen är homosexuell,  och stupfull och brudens far är ruinera och uppfylld av självmordsfantasier.
  Som om det inte var nog finns också hans sambo,missaktad av alla och Viktorias styvfar, en reklammogul som har dött i all hast och hans son, Viktorias styvbror, som har tagit livet av sin flickvän och sitter inne. Så där radas de upp, den ena knäppa typen efter den andra på sörmländska herrgården Ramsättra. Ingen större chans att det bröllopet blir en succé. Fast ett minne för livet blir nog dagen...
  En gång var jag förtjust i Inger Alfvén och hennes berättarkonst som i s/y Glädjen och "Ur kackerlackors levnad". Men hennes senare romaner är lite för mycket formexperiment och samtidssatir. Jag väntar mig mer av en romanförfattare helt enkelt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar