Min blogglista

måndag 17 november 2014

Galen i garn

Det är nånting med den här tiden på året... mörkret och julen som kommer som sätter fart på mina handarbetsfingrar. Annars är det genetiskt. Mamma var bra på alla slag av handarbete och lärde ut vad hon kunde. Restgarner har jag en hel del av och därför spanar jag efter små saker att göra själv.
  Massor av inspiration finns i Sania Hedengrens och Susanna Zackes bok "Galen i garn". Allt från mormorsrutor i maxiformat till virkad väska, sjal, halsduk och hatt. Plus hur man kan fiffa upp plagg genon virkade dtaljer, som påsydda fickor eller ett virkat skärp. Bara att släppa lös fantasin.
   Virkade julgransbollar kan man roa sig med eller söta små djur, japanerna kallar dem aigurumi, och de kan varieras i det oändliga.
   Den här kreativa duon har gett ut flera böcker i samma stil och de är översatta till både engelska och finska.
   PS De som tycker att det inte är seriöst att tipsa om Nobelpristagare och virkböcker i samma blogg får söka sig någon annanstans. För mig går det utmärkt att kombinera olika slag av böcker. Huvudsaken är att rätt läsare hittar rätt bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar