Min blogglista

torsdag 15 januari 2015

Ett mer medvetet ätande

Nej, jag är ingen vän av löften om att bli en ny och bättre människa på nyåret. Men efter min hjärtattack för ett år sen har jag noga börjat hålla reda på kolesterolvärdet och fått det att gå ner till riktigt bra nivå. Så visst ska man fundera over sitt matintag och om det behöver förändras.
    Därför har jag med intresse läst Elin Borgs bok "Mindful Eating" som handlar om hur vi förhåller oss tillätande och mat. Det gamla ordstävet om att man ska äta för att leva och inte leva för att äta kan man hålla i minnet. 
   "Mindful eating" belyser hur negativa ätmönster uppstår och ger dig en mängd verktyg för att bygga upp ett nytt och hälsosamt ätande. Här ligger bland annat fokus på varför vi äter och gör en djupdykning i anledningarna till att vi väljer att äta. När man blir medveten om vilka de egentliga anledningar är blir det lättare att förstå ätbeteendet och förändra det.
  Boken innehåller också guidade övningar samt en mängd extramaterial som utvecklar medvetenhet kring förhållandet till mat och här finns enklaövningar att fylla i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar