Min blogglista

fredag 9 januari 2015

Onödiga nyskapelser

 
Årets första nummer av Språktidningen innehåller det klassiska inslaget lista över nyord från 2014.
   Vet inte om mitt tänkande blivit mer kritiskt eller om jag är trött på nykonstruktioner, eller kanske bådadera, men jag tycker att få av nyorden behövs. Kanske klickfiske, som är ett vanligt nätfenomen, mobilzombie och åsiktskoridor kan ha en framtid. Men skapelser som usie, yoloa (omöjligt att uttala) kärrtorpa och gäri tror jag blir kortlivade. De är alltför tids och platsbundna.
  Tidningen har en bra intervju med sällsynta Kerstin Ekman, som talar om varför hennes romanernas språk är så olika, och Janina Orlov skriver om översättandets mödor. En artikel om språken i Jesu närmiljö för 200 år sedan är tankeväckande liksom Martina Lowden som undra hur man vet vem man är om det inte finns ett ord som passar som beskrivning
  Välmatat nummer som ger läslust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar