Min blogglista

torsdag 19 februari 2015

Slutet på festen

  Idag beger jag mig till ett annat Medelhavsland, det krisdrabbade Grekland.
   Kris är ett grekiskt ord. Sedan den hellenska ekonomin raserades har Grekland blivit Europas akilleshäl. Grekerna, som förvaltar det antika arvet, har blivit EU-klassens värstingar.
   "Kaos" är boken som ser krisen genom grekernas ögon.Svenskgrekiska journalisten Alexandra Pascalidou. Jag har skrivit om boken tidigare men nu finns den att få som pocket och texterna är fortfarande högaktuella. En av författarens politiskt aktiva vänner påpekar att höger-vänster-skalan är satt ur spel och påpekar att man inte kan vara för eller emot åststramningspaket eftersom de är lika oundvikliga som jordbävningar. Ingen är för jordbävningar men de kommer ändå.
   Pascalidou rör sig lika ledigt bland skeppsredarfruar, glittriga tv-personligheter och kändisgräddan som bland barnhemsbarn, politiska extremister och volontärer som nattvandrar på bordellerna.
 I taxibilar och på spårvagnar uppstår spontana debattarenor: krisen har gjort alla till politiska experter.
   Kaos är en medryckande bok, närgången och även ent personlig uppgörelse med landet som gått från dionysiska fester till svältdiet.
  Sen ska jag läsa omberättelse om Zorbas och 30-talets Grekland. Boken har äntligen kommit i en uppdaterad översättning på engelska.
Nikos Kazansakis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar