Min blogglista

tisdag 22 september 2015

Brev till framtiden

Det är vårvinter, jag är 75 år gammal, och jag skriver till er mina sju barnbarn, för att berätta - medan jag ännu minns - hur en 1900-talsmänniska levde sitt liv i Finland
  .I sju varma och personliga brev till sina barnbarn berättar Bengt "Bebbe" Ahlfors i "Medan jag ännu minns - sju brev till mina barnbarn" om sitt liv och om vad som format honom till den han blivit. Välkänd prosaförfattare och upphovsman till många pjäser och med släkttrådar som söker sig också till Åland.
    Med sin karakteristiska humor och självironi skriver han ner allt det där som yngre generationer i regel inte kommer sig för att fråga innan det är för sent.Ahlfors förklarar bland annat hur några kossor i Mariehamn fick en så viktig roll i släkthistorien, och hur hans föräldrar drabbades av en tragedi som ledde till att de bestämde sig för att skaffa ännu ett barn.
     Han beskriver också sina tidigaste minnen från det trygga barndomshemmet på Norra kajen, barnträdgården vid Gengatan och skoltiden i Lärkan. Vardagen präglas av efterkrigstidens bistra realiteter, men också av engagemanget i Skolungdomsförbundet och av tidiga läs- och filmupplevelser. För att inte tala om flickor!
   Ahlfors berättar också om sitt äktenskap, om livet i en färggrann familj där språk och kulturer blandas, samt om resor till Västafrika och den omtumlande upplevelsen att få barnbarn.Underhållande och berörande, en bit
av historien lyses upp innan den åter bleknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar