Min blogglista

söndag 4 december 2016

Munkar och mord

En av de bästa sakerna med att vara pensionerad är att jag fritt kan välja vad jag vill läsa. Jag är inte bunden  av alla krav på att läsa de nya böckerna. Och min flytt och bokutrensning har gjort att en del guldkorn har kommit upp till ytan. Som böckerna om Broder Cadfael, en benediktinermunk i Shrewsbury kloster som jämt blir indragen i att lösa brott.
   Det är Ellis Peters, skrivarnamn för Edith Pargeter (bilden) som skriver om 1100-talets England så det kommer till liv. Boken "Sankt Pers marknad" höll mig sällskap in på småtimmarna. Hon skildrar här hur en brokig tredagarsmarknad gick till, vilka som besökte den och vilka son gjorde vinster. En konflikt finns i botten, klostret vill inte dela med sig av de vinster marknaden ger till den krigshärjade staden Shrewsbury. Och till en marknad kan man resa för annat än affärer, till exempel för hemliga möten mellan spioner. Snart börjar det ena dödsfallet efter det andra inträffa. Man får minnas att de här romanerna skildrar den blodiga striden mellan tronpretendenterna kung Stefan och kejsarinnan Maud - båda hade sina anhängare som lät civilbefolkningen lida i konflikten.
   Deckarna är småmysigt trevliga, förmedlar en mängd kulturhistoria - inte minst om klosterliv och örter - och är en nyttig kontrast till många av dagens hådkokta deckare. Böckerna om Broder Cadfael har också filmats och blev en stor publikframgång. Böckerna hittar man bara på bibliotek eller antikvariskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar