Min blogglista

tisdag 13 maj 2014

Kristinas Italien

Journalisten och författaren Kristina Kappelin har bott och arbetat i Italien i 30 år. Det trodde hon inte på när hon första gången tog tåget till Bologna för att studera. Hon kom från ett skönhetsförnekande Sverige till ett land där skönhet och yta är allt och hon tänker fortfarande på det, att skönhet styr, i synnerhet för kvinnor.
   Sakta men säkert har hon, bit för bit, blivit mer italiensk fast hon också, som journalist ser på landet med kritiska ögon.
  I "Italiensk dagbok" bjuds man med på en resa till hennes Italien. Med humor och skärpa ger hon personliga inblickar i det italienska vardagslivet och samhället. En skildring av Italiens skönhet såväl som skavanker och av landets tre religioner: maten, katolicismen och fotbollen.
  " Jag stannar ganska ofta upp och kommer på mig själv med att ha tagit över en annan kulturs vanor utan att blinka, och gjort dem till mina. Efter snart trettio år utomlands, är mitt liv i Rom fortfarande fullt av känslan av att jag lever en sanndröm. Jag ville ju så oerhört gärna vara här!" skriver hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar