Freds röst var ett mäktigt
instrument. En orgel som genom sina många pipor brusade visor över
landet. Mitt i livet skrev han plötsligt några egna sånger som "Oslo"
och översatte Tom Paxtons låt till "Jag ger dig min morgon". Fred valde
sina sånger ytterst noggrant. När Fred tryckte ner alla röstens
tangenter stannade världen ett ögonblick.
Så beskriver författaren och
musikern Peter Mosskin trubaduren Fred Åkerström i "Ingenstans fri som fågeln", en biografi som målar Fred och hans värld. Den innehåller scener från den stora visvåg som drog igång med Olle
Adolphson och Sven-Bertil Taube, förädlades av Fred och Cornelis,
svallade vidare med proggen och med Freds unga kollegor.
Fred Åkerström blev Fred med svenska
folket, liksom Vreeswijk blev Cornelis.
Det lyckades inte ens Bellman
med.
Fred gjorde en skiva vartannat år, medverkade med sånger på fem
samlingsalbum, spelade teater och turnerade land och rike runt, oftast
per järnväg eller landsvägsbuss. Han levde intensivt och hårt
och blev till en av sin tids stora konstnärer. Musiker som
spelade med Fred berättar här om hur man arbetade tillsammans. Här finns anekdoter från hur Fred, på svenska, erövrade Paris med sin mäktiga stämma. Och förstås det oundvikliga slutet, död i ensamhet. Men ingalunda glömd, hans tolkningar har klassikerstatus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar