Min blogglista

lördag 13 juli 2013

Dags för en dos poesi

  Det har varit mycket prosa och fakta i min blogg på sistone. Det måste jag göra någonting åt. Till exempel läsa Wislawa Szymborskas dikter, finns en bra pocketsamling som heter Dikter 1945 -2002.
   Szymborska är en av de betydande Nobelpristagarna och har alltid någonting att säga om tiden och världen. Ofta ur ett från-sidan-perspektiv där poeten har bytt utsiktspunkt för att hitta ett nytt sätt att se världen
.
  I den här samlingen kan man följa hennes utveckling fram till 10 år före hennes död, hon dog 2012.
Det finns många dikter här som kan vara favoriter. Jag fastnar för Liv medan ni väntar.

Liv medan ni väntar.
Teaterföreställning utan repetition.
Kropp utan måttagning.
Huvud utan besinning.

Jag kan inte rollen som jag spelar.
Jag vet bara att rollbesättningen är gjord.

Vad pjäsen handlar om
får jag klura ut på scenen.

Att livet är den egentliga scenen står klart när man läser vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar