En litet antal nordiska seglare kommer varje år
med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på
andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis
förslutet och svårtillgängligt även i våra dagar.
Byråkratiska
hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländska båtar
finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där
och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en kanal
ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån
runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.En som gjort den seglatsen är Dougald Macfie, som tidigare skrivit en guide om seglingar på svenska västkusten.
I boken "Mot Vita havet - med segelbåt på Dödens kanal" utforskar han Ryssland bakom S:t Petersburg, längs
"Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid till priset av tusentals döda straffångar under och stod klar
1933 .Kanalen
är en historia i sig. Den trafikeras reguljärt med mindre
lastfartyg och erbjuder en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk
och Barents hav.
Med början i S:t Petersburg seglar Macfie längs
Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den
egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita
havet vid staden Belomorsk. Den egentliga kanaldelen är 227 km, men hela
sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. På vägen passerar seglaren fyra världsarv, som Nöteborgs fästning och Solovkijklostret vid Vita havet, tidigare Gulagläger.
Underhållande och lärorik läsning som berättar om dolda resmål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar