Min blogglista

söndag 21 juli 2013

Woolf på loppis

Visst har jag lovat att inte fynda böcker på loppis, jag borde sälja i stället.
 Men när jag fick den vackra volymen "London" i min hand med texter av Virginia Woolf (1882-1941) for principerna all världens väg.
  Det är en liten bok med sexreportagetexter som beskriver London från andra sidor än de mondäna. Det är hamnarna och dockorna, de slitna arbetarkvarteren och de infödda londonbornas stad. Woolf är en utmärkt reporter, det visar de här texterna.
  Med tanke på hur många åländska skepp som lagt till i London är intressant att läsa: Det finns knappt ett enda fartyg ute till havs som inte förr eller senare kommer och ankrar upp i hamnen i London....hem kommer de tusen sådana stora båtar varenda vecka för att ankra upp i Londons dockor. Då sker en sällsam förvandling. Nu har de inte längre den rätta bakgrunden av himmel och hav och inte plats nog att bre ut sig. De ligger där som fångar, likt svävande och bevingade varelser som har fångats i benet och ligger fjättrade vid torra land.
  Det är Ellerströms som gett ut boken i svensk språkdräkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar