Min blogglista

fredag 12 juli 2013

En eldig vedeldare

  Egentligen var det min man som fick Lars Myttings storsäljande bok om ved, som heter "Ved". Men ingen bok kommer in i hushållet utan att jag tittat på den så nu har jag läst på om vedeldningens själ.
  Jo, jag vet att det är fel säsong att läsa om mysiga brasor. Men snart är vi där nu när sommaren har vänt mot sin senare del.
  Författaren är norrman och i Norge har boken sålt i mer än 100 000 exemplar - en osannolik succé.  Boken är en komplett informationskälla om ved. Författaren har samlat erfarenheter från fullfjädrade vedeldare samt från en rad ledande forskare. Ved är späckad med fakta om inköp av ved, staplingsmetoder, torkning och eldning. Dessutom innehåller boken avsnitt om skogsskötsel, miljöaspekter, motorsåghistoria och olika sorters eldstäder.
   Ved är en nyttig bok för den ger värdefull insikt för alla som eldar med ved både för dem som handlar veden i säck eller hugger lite på fritiden, och de riktiga vedentusiasterna. Det finns mycket pengar att spara på att använda rätt eldstad och en korrekt eldningsmetod och glädjen över brasan blir ännu större. 
   Den svenska utgåvan har anpassats efter svensk eldningstradition, en nödvändighet då norrmännen i huvudsak eldar i eldstäder av gjutjärn, medan få har kakelugnar -  som på norska heter just svenskeovn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar