Vem var egentligen konstnärinnan Harriet Burden? Hon har varit död länge men plötsligt är hon i ropet igen för sitt sätt att skildra könets betydelse för konstnärlig makt. Hon känner
uppgivenhet inför att ständigt förbises av New Yorks konstnärselit och
bestämmer hon sig för att genomföra ett experiment: hon döljer sin
identitet bakom tre påhittade manliga konstnärsalias.
Men när hon till
sist träder fram får hon inte den reaktion hon förväntat sig.
Siri
Hustvedts nya roman "Den lysande världen" (The Blazing World) kan beskrivas som en intellektuell deckare i
konstvärlden. I centrum står en avliden, sedan länge bortglömd
konstnärinna, vars verk plötsligt uppmärksammas på nytt. Jakten på henne går via anteckningar, dagböcker,
artiklar, spridda minnesbilder från barn, älskare, vänner.
Fram träder en
kvinna som under sitt liv bar flera motstridiga masker och vars
psykologiska dubbelspel också fick tragiska konsekvenser.Det känns som om författaren också skriver om sina egna erfarenheter. Hur lätt är det att bli erkänd som författare när man också är Paul Austers fru?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar