Min blogglista

tisdag 8 januari 2019

Ordning på trollen

   Engelsmannen Philip Ardagh får man tacka för den rikt illustrerade presentboken "Livet i Mumindalen" som får muminfantaste att gå i spinn. På över 350 rikt illustrerade sidor presenteras Tove Janssons livsverk mumintrollen på ett lika ambitiöst som lättillgängligt sätt.
   Både barn och vuxna kommer att njuta av de vackra originalillustrationerna, de finurliga citaten och den roligt presenterade fakta om Mumindalen och dess invånare. Här får man äntligen veta hur de är släkt och vad de har för egenheter (och de är många!)
   Hur ser man skillnad på en snork och ett mumintroll? Hur är Joxaren släkt med Snusmumriken? Och hur såg de första mumintrollen ut? På dessa och andra möjliga och omöjliga frågor svarar den brittiske författaren Philip Ardagh i den ultimata guiden till mumintrollen. I kapitel som Ett år i Mumindalen, Muminvärldens mörka sida, och Muminspråk får både de allra yngsta och de redan belästa muminälskarna lära sig något nytt.
    Boken avslutas med ett kapitel om Tove Janssons liv och verk. Här beskrivs konstnären och författarens originalskisser vid sidan av ett rikt fotomaterial ur hennes liv.
   Det här var min julklappsbok, till mig från mig, och det är jag tacksam för. Mumintrollen
växer man inte ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar