Min blogglista

fredag 24 november 2017

Grader i helvetet

   Riktigt lycklig blir jag när ett nytt nummer av Språktidningen kommer och vissa nummer gör mig gladare än andra, som det här.
  Här finns en superintressant artikel om "djursnack", det visar sig att artgränser ganska lätt överskrids och att innebörden är klar ändå. En annan artikel som intresserar är den om att unga förstår allt färre ord. I synnerhet ord som är gamla i svenskan. En kul artikel om diplomatspråkets koder finns också och så en intervju med Alfons Åbergs skapare, Gunilla Bergström.
  Hon är en som funderar mycket över orden och nyanserna och oroas av att användningen av prepositioner är så osäker, även bland habila skribenter. Och så påpekar hon en viktig sak: "Det finns så mycket slarvhat på nätet som kanske döljer antingen misstro, motvilja eller avsky. Det finns grader i helvetet. Här krävs en synonymskola."
    Jag håller helt med henne.
     Men nu ska jag läsa vidare i tidningen. Kan inte låta bli att sluka när tillfälle ges...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar