Min blogglista

onsdag 22 november 2017

Mer i författarspåret

   Jag fortsätter på författarspåret från igår om författare som berättar om varför och hur de skriver. Fast det finns inga självklara svar på det, alla är olika och det finns inte några standardsvar.
   Det påstår populäre japanen Haruki Murakami (född 1949) i nyutkomna "Författare till yrket". Han hävdar att han egentligen inte har en aning om "hur författare gör".
   "När jag får frågor från unga människor undrar de ofta vad som krävs för att bli författare vilken sorts utbildning, vilka erfarenheter. Samma fråga ställs oavsett var i världen jag befinner mig. När jag ser dessa unga människor, som vill ha råd för att lära sig, så kan jag inte bara säga: jag har inte den blekaste. Därför har jag försökt att närma mig frågan för att på så sätt komma på ett bra sätt att besvara den", skriver Murakami.
    Han berättar om sina svårigheter när han skulle prova på att skriva sin första roman. Han var 29 år och hade ingen aning om vad romanen skulle handla om. Han saknade tidigare generationers erfarenheter av och minnen från kriget. "På den tiden ansåg jag att romaner var någonting man läste men jag kunde inte föreställa mig att jag själv skulle skriva en", avslöjar han.
   Oväntade inblickar i författarlivet får man utan tvekan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar