Min blogglista

fredag 10 augusti 2012

Gardell är överallt


   Vi Läser är tidningen Vi:s bildade men yngre småsyskon. Modertidningen har funnits sedan 1913 och har visserligen transformerats genom åren men har alltid haft sitt bultande hjärta bland socialt medvetna kulturkramare. Dessutom har Tidningen Vi alltid haft bra trovärdighet bland bokälskare. Att ta steget fullt ut och starta en egen tidning  var nog ganska naturligt. Men Vi har inte lämnat böckerna helt: Vi Läser innehåller inte några recensioner, de finns kvar i huvudtidningen.
  Nu har augustinumret av Vi Läser kommit, matigt och fullt med spännande material. Och naturligtvis med Jonas Gardell på omslaget. Just nu är han i alla tidningar, morgontidningar, magasin och allt annat.
   Naturligtvis för att första delen av hans romansvit om när Aids kom till Sverige just har kommit ut. "Torka aldrig tårar utan handskar" heter den.
   Men jag måste få sucka när jag nu läst den tredje intervjun där han släpper ut sin bitterhet. Det räcker nu, vill jag säga. Man får akta sig för att överexploatera självömkan, det ska ju komma två romaner till i ämnet. Var ska det sluta?
   Läser med nöje i samma tidning ett välskrivet reportage från ön Runmarö, Tranströmers hem på jorden där morfar lotsen bodde i ett blått hus. Jeanette Winterson är också intervjuad här för hon kommer nu med sin självbiografi.
  Massor att läsa - tur att jag nu är ledig ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar