Sara Danius visar i sin orginella essäbok "Den blå tvålen" hur den urgamla konsten att göra saker och ting synliga tar en radikalt
ny vändning i 1800-taletets berättande. Det handlar om hur romanförfattarna slår upp
fönstren mot världen och lär sig att se på ett nytt sätt.
Och vad betyder det då att tvålen i ett visst
sovrum är blå?
Danius, nybliven akademiledamot, anlägger ett nytt perspektiv på realismen, den mest skandalösa av
strömningar, och beskriver hur romankonsten bryter sig ur idealism och
stiltvång. Realismen vill visa verkligheten sådan den är, inte hur den
borde vara. Längst fram på står realismens klassiker, fast i ny och
fräck belysning: Stendhal, Balzac och Flaubert.
Fonden utgörs av en
modern värld som ropar på att åskådliggöras. Urbanisering. Dagspressens
expansion. Mode. Syndafloden av trycksaker. Varusamhällets genombrott. Allt det vi tycker är gammalt och vant.
Men vad händer? Jo, romanen speglar inte världen - den gör den synlig. Romanen blir till en världslig angelägenhet, innan
sociologin och psykologin ens är påtänkta. Hädanefter är den
full av nyheter: blå tvålar, grumliga speglar, egensinniga
kvinnor, fladdrande hattband och stekta njurar till frukost .
En högst fascinerande bok som ska avnjutas i lagoma bitar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar