Min blogglista

lördag 16 maj 2015

Uhtred kommer igen


Bok nummer sju i Bernhard Cornwells serie om vikingatidens England har kommit ut, "Den hedniske krigaren" heter den och tar läsaren med till tidigt 900-tal i serien om krigaren Uhtred.
   Alla kungadömen, både saxer och daner, blir indragna i ett krig som kommer att avgöra om danerna ska tillhöra England eller Danmark. Och det är upp till Uhtred, kung Alfreds fruktade krigare - han är inte ens kristen - och de utstöttas härskare, att avgöra när och var det avgörande slaget ska stå.
    Bernard Cornwell har sålt mer än 900 000 böcker i Sverige och nu ska produktionsbolaget som står bakom Downton Abbey  göra en TV-serie i åtta avsnitt för BBC baserad på Uhtred-böckerna.
    Det är våldsam och full av action, massor av kampscener, påminner mig om Dumas d ä och hans musketörer. Det är
mycket bra berättat om man gillar genren historiska romaner.
   De som inte läst Cornwell har bestämt gått miste om ganska mycket.

1 kommentar:

  1. Spännande! Jag har nyligen lyssnat på första boken, men jag måste helt klart läsa den också, historien sätter sig bättre då. Lyckas glömma en massa och kommer bort i historien när jag lyssnar på ljudböcker har jag märkt. (:

    SvaraRadera