Min blogglista

söndag 4 november 2012

Dylan - som roman

  Jo då, den håller i sig. Tendensen att bygga roman på verkliga personer.
  Nu har svenske författaren och skrivläraren Arne Sundelin tagit sig an en av vår tids musikikoner - Bob Dylan. Eller Robert Zimmerman som han egentligen heter.
  Hans tonårstid och tiden när han slog igenom på 60-talet, hans karriär och hans misstag, hans framgångar och hans irrvägar skildras i romanen "Allt ska bli ditt".
  Ändå är jag inte övertygad. Visst har jag som så många andra i min generation haft Dylan-perioder. Men man har aldrig kommit honom in på livet. Förrän nu, när en författare vågar sig på att lägga repliker i hans mun.
  Och nej, jag är inte förtjust. Jag tycker man kränker en levande människas integritet. Jag vill inte heller läsa en roman om Leonard Cohen eller andra ikoner.
  De måste ha rätt till ett eget utrymme, ett som fansen kan gissa om men inte beträda. Så egentligen gillar jag inte idén och nu är det sagt. Det blir för kletigt nära.

1 kommentar: