Min blogglista

onsdag 14 november 2012

En liten klassiker

"Dagarnas skum" råkade jag få i handen när jag stuvade in och om i bokhyllan.
  En riktigt läsvärd liten fransk roman av Boris Vian.(bilden) En roman om parisiskt liv på 50-talet, om den lättjefulle Colin som lever bekvämt och utan bekymmer. Han träffar den vackra Chloé, de gifter sig och far på bröllopsresa.
  Men så tar lyckan slut och Colin är ensam kvar, det enda som är kvar är "dagarnas skum", minnen man aldrig återfår.
   En lite sorglig roman som är mycket välskriven. Vian var ju också poet och musiker och vem har inte hört hans chanson "Le deserteur",  den som på svenska börjar "Jag står här på ett torg..."
   Vian dog med stil,under förhandsvisningen av en film baserad på hans "Jag ska spotta på era gravar". Han blev bara 39 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar