Min blogglista

fredag 16 november 2012

För alla mellan 3 och 99 år

  Idag ska jag avslöja min barnsliga sida. Jag älskar att läsa om gubben Pettson och katten Findus. Och jo, jag vet att åldersrekommendationen är barn mellan tre och sex år. Men det struntar väl jag i, det är knappast mitt fel att inte de här böckerna fanns när jag var liten.
  Och de här böckerna med sin kluriga stil är till för alla åldrar. Inte tror jag att många barn ser att hönorna här är individer, liksom Mucklorna. Skulle vilja sätta den övre åldersgränsen för boken till 99+.
   Författaren och tecknaren Sven Nordqvist har ju haft en lång paus i utgivningen. Vi var många som trodde att det inte skulle bli fler böcker. Och så kommer "Findus flyttar ut."
  Lycka!
  Findus är i trotsåldern och finner sig inte i Petsons regler. Så bygger de om det gamla utedasset till hus åt Findus och allt är bra till en början. Men friheten har sina sidor, upptäcker Findus. Och läsaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar