Min blogglista

torsdag 11 februari 2016

En grön idealist

Jag har faktiskt klarat mig så här långt utan att gå på bokrea. Men idag ramlade jag dit och kom hem med EN liten bok - Världen enligt Snusmumriken - sammanställd av Sami Malila utgående från Tove Janssons böcker om Mumindalen.
    En underbar bok full med den hemlighetsfulle Snusmumrikens allra klokaste, mest filosofiska tankar om frihet, lycka och vänskap.Snusmumriken är ju modellerad på Toves vän och fästman, Atos Wirtanen från Åland. Han var författare, filosof och tidningsman och även om han och Tove aldrig blev ett äkta par - eller kanske just därför - var de vänner livet ut.
   Snusmumriken vägrar slå sig till ro. Han vandrar vida i världen och hans munharmonika är viktig. Han gör alltid besök i Mumindalen men stannar aldrig. "Man ska akta sig för atttycka för mycket om ägodelar. Släng iväg det bara", säger han.
 Saker ska man köpa bara om man måste. Som ett par nya byxor. "Men de får inte se för nya ut. Jag trivs bara med sådana som har min egen form" säger han. Och när en gumma försöker övertala honom att köpa en ny hatt blir han rädd, det är ju inget fel på den gamla.
   Snusmumriken är ett ideal för alla som vill leva hållbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar