Min blogglista

tisdag 23 februari 2016

Fullmatade Skriva

Alltid lika roligt att fiska upp tidningen Skriva ur lådan. Nummer 2/16 kom idag och jag får lägga band på mig för att inte sluka den i ett enda tag. Men jag har unnat mig att läsa intervjun med Horace Engdahl och om hans förhållande till språket. Och han har helt rätt i att man inte ska försöka "skriva vackert" bara för sakens skull. En berättelse värd sitt salt har ett eget språk och innehåll och språk ska gå hand i hand. I vår ger han ut "Den sista grisen", en samling korta texter och aforismer som han njuter av att skriva. Och skäms för att han njuter...
  En bra intervju med Augustprisade Jessica Schiefauer om ungdomsromanen "När hundarna kommer" ingår också liksom en bra text om hur Virgina Woolf lyckades med sitt författande i en tid när kvinnor inte hade eget rum för arbete.
   Poesiskola, tips om hur man får texten att lysa plus goda råd och tävlingar. Kan man begära mer av ett enda nummer?
   Jag gör det inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar