Min blogglista

fredag 13 september 2013

Lang och juletid - ingen julefrid

  
Norstedts fortsätter sin återutgivning av Maria Langs 50-talsdeckare.
   I min hand håller jag "Tragedi på en lantkyrkogård", som kom ut 1954. Det är en deckare med Puck och Einar Bure i kedande roller. Jag hoppas verkligen att förlaget håller ut och ger ut även de tidiga 60-talsdeckarna.
   Boken börjar hemma hos kyrkoherde Tord Ekstedt på Västlinge prästgård. Man firar jul och i salongen delas det ut klappar. Elvaåriga dottern Lotta är överlycklig. Hon har fått en vitullig kattunge av sin kusin Puck och hennes man Eje. Julefriden är fullständig..... ända tills det ringer på ytterdörren och den vackra grannfrun Barbara Sandell berättar att hennes man Arne är försvunnen. Kort därefter hittar Puck honom i hans butik, ihjälslagen med en yxa.
 Julfriden rämnar när den idylliska kyrkbyn blir  en mordplats och listan över misstänkta kan göras lång.
  Kan mycket väl tänka mig att det här blir julläsning för Lang-vänner. Och julen, den är bara drygt tre månader bort.

2 kommentarer:

  1. Är så sugen på att läsa något av Maria Lang. Var så länge sedan sist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst! En del av de här nyutgivna titlarna har jag inte läst. Jag läste lang på 60-talet, när jag var lite yngre, och det är kul att läsa om hur kommissarie Wijk var tidigare.

      Radera