Så här i julveckan är det farligt att nämna ordet revben. De flesta tänker på mat och revbensspjäll. Nå, jag tar risken och skriver om feministen Gunilla Thorgrens debattbok "Guds olydiga revben".
Det är en högst personlig idéhistorisk resa från antiken
och Bibeln som slutar med Martin Luther. Författaren hör till generationen som inte har något förhållande till bibliska texter, hon verkar genuint förvånad över Bibelns berättelser.
Under resans gång med hittar hon i
Gamla testamentets berättelser om våldtäkter, kvinnoförakt, lydnadskrav
och skambeläggning och i Nya testamentets förminskning av kvinnan. Dock inte Jesus. Finns det två kristendomar?
Det är aningen vådligt att ta dagens tolkningar och applicera dem på urgamla texter och berättelser. Mycket har hänt sedan texterna skrevs. Med
hjälp av feministisk forskning har författaren hittat Jesu sju
kvinnliga lärjungar, en våldtagen (?) jungfru Maria, dagen när påven
Gregorius förvandlade Jesu främsta lärjunge Maria från Magdala till
hora, en Jesusrörelse som bestod av många prostituerade, kvinnliga
mystiker som formulerade en feminin gudom och en levande kvinnorörelse
under medeltiden som verkade och växte runt om i Europa.
Martin
Luther, vars reformation under året firats runt om i världen, uteslöt kvinnan
från sina frihetsideal. Hennes enda uppgift: att lyda mannen och föda
barn. Den kristna idétraditionen lever starkt i det svenska samhället än
i dag, tycker Thorgren.
En bok som nog skakar om julfirandet om man börjar diskutera den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar