Min blogglista

torsdag 7 december 2017

Önskas: en trollvinter

   Så roligt det var med en aning vitt på marken!
   Men det varade inte länge. Nu är det det eviga regnandet och blåsandet. Och mörkt nästan dygnet runt. Ett "ögonstingande mörker" som Lars Huldén skrev. Vet inte om det beror på min egen stigande ålder men jag tycker detta mörker är tungt att ta sig genom, fast man tänder lampor och julbelysningar så är det konstant svart där ute.
   Blir tvungen att ta fram Tove Janssons "Trollvinter" för tröstläsning. Den fungerar som en bra sagobok ska, den gör mörkret mer uthärdligt. Såg att Förlaget, där toves brorsdotter basar, har gett ut boken i nyutgåva. Själv nöjer jag med den gamla och läser om Mumintrollen sover som vinterdvala mellan november och april efter att ha ätit sig mätta på granbarr. Så ekologiskt smart!
  . Men plötsligt en kall dag i januari vaknar Mumintrollet och kan inte somna om. Först känner han sig rädd och ensam i det sovande huset, men småningom upptäcker han en ny och kall vintervärld full av förunderliga varelser. Bland dem finns Too-ticki och Lilla My som bor i familjens badhus.Och han lär sig om vinterns farlighet med isfrun som förintar den obetänksamma ekorren.
   Ja, ja. Mörkret ska flykta snart från jordens dalar som man sjunger i Luciasången.

2 kommentarer:

  1. toppen så länge någon annan skottar

    SvaraRadera
  2. Nej, snöskottning är ingen höjdare, det håller jag med om. Men snöns vithet lyser upp, det är det jag saknar.

    SvaraRadera