Min blogglista

torsdag 11 oktober 2012

Förvånade val


Mo Yan heter årets Nobelristagare i litteratur, en 57-årig etablerad kinesisk författare.
Att han vann var ganska otippat, jag hade hoppatrs på någon av de stora kanadensiskorna, Alice Munroe eller Margaret Atwood. I synnerhet den senare är en fantastisk berättare, har ni inte läst hennes roman "Kattöga" så har ni en stor läsupplevelse framför er.
  Men Mo Yan då, som tidigt började skriva, föddes 1955 i en bondfamilj i nordöstra Kina. Hans verk har översatts till ett dussintal språk och han är i dag en av Kinas mest framstående författare. Han är en parttrogen kommunist och beundrade som ung ordförande Mao. I Kina kritiseras han av andra författare för att vara alltför foglig i förhållande till makten.
  Jag har inte läst årets pristagare men jag såg att en av hans böcker kom ut på svenska i våras, se pärmen här invid,  så man får väl försöka sig på den. Den handlar om livet på den kinesiska landsbygden under 50 år och, ärligt talat, är inte det ett ämnesval som lockar mig. Men jag lovar, jag ska försöka.
  Valet av Mo Yan kommer att ge Nobelprisets kritiker vatten på sin kvarn när det gäller val av föga kända pristagare. Det finns redan cyniker som säger att valet är bra för svensk export....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar