Min blogglista

fredag 12 oktober 2012

Tallens tankar om livet

  Fick den här veckan i min hand en väldigt charmig tänkebok. "Vad jag tänker på när jag tänker på livet" heter den och medverkande författare är Lena Andersson, Christina Jutterström, Jonas Hassan Khemiri, Martin Lönnebo, Morten Narrowe, Margareta Strömstedt, Gun-Britt Sundström och Barbro Westerholm.
   Alla har de kloka saker att säga om tiden, livet och framtiden. jag tycker mycket om Lönnebo som för samtal med en tall. "God dag, sade tallen, med sin träiga röst, lätt tjär- och barrdoftande. Det är ovanligt att se folk ute i riktiga skogen numera. De flesta rusar och flämtar efter breda motionsslingor beströdda med mina flisade barnbarn. De har inte en aning om vad vi gamla träd känner och tänker".
  Ja, så fortsätter dialogen mellan de två gamlingarna, det är som att höra ekon av indiansk visdom.
   Jag väntar mig mycket av de andra texterna, sparar dem för att läsa långsamt. För en gångs skull.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar