Min blogglista

lördag 6 oktober 2012

Från Galiciens kust



Galicien är ett land av kontraster, där allt insinueras och ingenting blir sagt.
I kuststaden Vigo, hittas en ung saxofonist brutalt mördad i en lyxig strandlägenhet.
  Kommissarie Leo Caldas - och hans nye, fördomsfulle och hetlevrade assistent Rafael Estavez kopplas in på fallet.
Det är upptakten till "Nattens mörka toner" av Domingo Villar som jag snubblade över i den lokala bokhandeln. Ett riktigt fynd och en bok som var nominerad till Årets bästa deckare i dfjpl. Hur har jag kunnat missa den?
   Jag gillar författaren Domingo Villars poetiska skildring av det vackra landskapet, av vikarna och av de branta gatorna i Vigo. Han skriver kärleksfullt om enkel, lokal mat - grillade sardiner till exempel - så det vattnas i mun. Och kommissariens far är vinbonde så han vet en hel del om de lokala vita vinerna.
   En bra bekantskap, nu ska jag försöka få tag på bok två av Villar som kommer i pocket nu i höst, "De drunknades strand" heter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar