Min blogglista

tisdag 23 oktober 2012

Om olika läsningar

I går släpptes böckerna som nominerats till Augustpriset. En ganska smal och spretig saming enligt mitt tycke. Och vad är det för trendnissar som nominerar boken om Zlatan? Visst, den är ett fenomen. Men Augustböcker ska väl också ha viss kvalitet, hade jag trott. Cilla Naumans roman är ok, liksom Göran Rosenbergs självbiografiska bok. Men är den skönlitteratur?
  Frågetecknen hopar sig.
  En som vet mycket om litteratur är Agneta Pleijel. I "Litteratur för amatörer" amatörer har hon djupdykt i sina många kritikerår och fiskat upp väsentliga texter.  "När jag läser är det som amatör. Och när jag har skrivit om litteratur har jag velat tala till andras läsare utifrån mig själv," skriver hon.
  Så hon har gjort ett urval. Ganska strängt, hon har ju skrivit så mycket. Kriteriet var artiklar om författare och författarskap som betytt något viktigt för mig. Litteraturen har varit en vägvisare till konsten att leva.
  I det jag valda syns också tidens tidsandans växlingar och ideologins intrång. Det Pleijel vill är att se boken som ett samtal om litteratur, en intim sak där man tvingas vara uppriktig. Det finns också ett par längre partier om ett par diktare, Tomas Tranströmer och Birgitta Trotzig,som varit viktiga och som är god läsning. Kanske nåt för Augustjuryn att läsa, rentav?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar