Min blogglista

tisdag 30 oktober 2012

Så gör Bodil

  Äntligen har jag fått tag på ett exemplar av Bodil Malmstens "Så gör jag - konsten att skriva".
Den marknadsförs som en handbok med erfarenheter, verktyg, råd, tips, exempel, goda exempel och avskräckande.
  Fast jag läser den inte så. Den handlar till stor del om varför hon skriver och varför det blev som det blev. Om varför hon skulle vilja skriva om en del och om hur hon arbetar. Och nej, hon sitter inte på sin rumpa och väntar på inspiration. Skriva är möda, mer möda och ibland flyt.
Hon skriver om hur hon kommer fram till tonen och strukturen för en bok, om jobbet med den viktiga första meningar. Om varför man ibland måste förkasta och börja om.
  På det stora hela en lång kärleksförklaring till språket och texterna. Och visst, i boken ingår kapitel om ord, skiljetecken, korrektur, om att sitta rätt, läsa för att lära, dramaturgi.Och förstås dråpliga fel man kan göra: Kvinna anklagad för mord på segelbåt(!). Eller klassikern: Krockade med älg på motorcykel.
  Nu ska jag inte hetsläsa mig igenom boken utan njuuuuta av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar