Min blogglista

onsdag 13 januari 2016

En lotterivinst

   Jag brukar inte vinna på lotteri men just före jul hände det. Jag vann ett pocketex av Henning Mankells roman "Italienska skor" och - hör och häpna, jag hade inte läst den. Nu har jag börjat läsa den. Ska också skaffa "Svenska gummistövlar" som är den fristående fortsättningen och kom ifjol. Den blev författarens sista roman.
  På en ö i yttersta havsbandet lever läkaren Fredrik Welin i en stor tystnad, omgiven av sin hund och katt och med en myrstack (!) i sitt vardagsrum. En mörk hemlighet, ett ödesdigert misstag har gjort honom till en skygg ensling.
  Så en morgon står en kvinna ute på isen. Det är Harriet, som han svek för över 30 år sedan, som han lämnade utan att säga ett ord. Harriet ska snart dö och kräver nu att Fredrik ska infria det löfte han en gång gav henne. Tillsammans gör de en resa som på många sätt blir omskakande och leder till möten med de märkliga människor som döljer sig under den lugna svenska ytan.
   Det är en roman om livet, om smärta och svek, om liv och död och om de frågor vi aldrig kan springa ifrån, fast vi försöker. Mankell kan konsten att berätta en historia så man inte vill sluta läsa och detta är en sådan bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar