Min blogglista

tisdag 12 januari 2016

Starkt om cp-barn

Lena Helgesson är mamma till ståupparen, författaren och skådespelaren Jonas Helgesson och här
 berättar om kampen, våndorna och lyckan som mamma till en pojke som inte är som andra, har har en cp-skada. "CP-barnet" är en berättelse om kamp och sorg och glädje.
    Sonens cp-skada blev mammans värsta fiende. "Att jag inte kunde acceptera den blev som att gå ut i krig mot en allt för stark motståndare. Striden både styrkte mig och knäckte mig. Den gav kraft men tog också kraft. Jag ville ge min son allt, all min kärlek ville jag ge honom. Jag ville ge mitt liv för honom" skriver hon.
Vid ett psykologbesök kom hon plötsligt till insikt om vad sonen kunde, vad han hade lärt sig, vilken utveckling som hade skett. Mammaögon öppnades och hon sluta fred med cp-skadan och med sig själv.
   Helgessons bok är viktig för hon visar att även ett bar som inte är "perfekt" kan utvecklas och ge stor glädje. Något att tänka på när man gör valet att abortera barn med cp-skada. Ett val som är moderns, visst, men sjukvården uppmuntrar också rätt medicinskt beslut. Är vi på väg mot ett samhälle där det bara finns plats för de friska? Och vill vi ha ett sådant samhälle?
   De frågorna borde debatteras mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar