Min blogglista

tisdag 26 januari 2016

Tvättäkta klassiker

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen. Clara och Lotten voro inne med skötekan att hämta honom på Dalarö brygga, men det dröjde evigheter innan de kommo i båt."
    Så börjar August Strindbergs mest läsa och omtyckta romaner - "Hemsöborna". Boken om fastlänningen Carlsson som kommer till Hemsö och börjar hjälpa änkan Flod med lantbruk. Snabbt skär det sig mellan honom och andra öbor och i synnerhet med sonen i huset, Gusten.Carlsson genomskådas som en skrävlare, en som pratar mycket men vet lite. Han lyckas ändå övertala änkan att gifta sig med honom och han ormar sig in i det lokala. Men Madam Flod finner sig snart bedragen och gjord till åtlöje och det tar kål på henne. Romanen klingar ut i ett mörkt ackord.
   Strindberg var inspirerad av de franska realisterna, som Zola, när han skrev sin berättelse om det karga livet i skärgården. Det är långt ifrån idyll och människorna är mästerligt skildrade. Det här är en roman som håller för många omläsningar. Jag hittar alltid nya ställen att gilla när jag läser om.
   Såg att Hemsöborna går på bokrean som börjar nästa vecka. Det är ett fynd att kosta på sig.

1 kommentar:

  1. Åh jösses, Hemsöborna har jag inte läst sedan jag var ung.

    SvaraRadera