Min blogglista

fredag 5 april 2013

Spökryttare i Normandie

  Jag har dragit ut på läsningen så länge jag kunnat av Fred Vargas senaste bok, som jag läst på engelska. Orkar inte vänta på att den eventuellt kommer på svenska. Hade gärna läst den på originalspråket franska men kan inte hitta den.
  "The Ghost Riders of Ordebec" tar oss med till en liten by i Normandie. Lugn och sömnig, visst, men under ytan bubblar det av starka känslor.
  Vargas, som är hitoriker från början, tar en myt från 1000-talet som avstamp. Den handlar om en spökarmé som rider genom Ordebec och förebådar ond bråd död.
Ryttarna plockar upp människor som begått brott men förblivit ostraffade och de som ses i visionen kommer att dö. Bara en person i varje generation i Ordebec har förmågan att se ryttarna och nu är det Lina Vendremont som sett dem. Och det första dödsfallet inträffar.
   Lindas mor söker upp kommissarie Adamsberg i Paris, för hon är rädd för att dottern ska råka illa ut. Och förstås kan han inte hålla sig från fallet där en kallblodig mördare tar historien till hjälp för sina dåd.
  Samtidigt tornar andra problem upp sig på jobbet, och kommissarien försöker också vänja sig vid att han är far till en tjugoåring - Armel.
  Vargas har tre gånger vunnit det internationella priset Silver Dagger och hon är definitivt värd alla pris hon får. Och oj vad jag saknar hennes välbeskrivna normandiska värld, det här var en riktig höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar