Min blogglista

måndag 29 december 2014

Hitta rätt, hitta fel

Tittar på reprisen av tv-serien Jerusalem, som baserar sig på Selma Lagerlöfs (bilden) klassiska roman i två band. Den handlar om bönder i Nås i Dalarna, som vill vandra den rätta vägen. om religiöst bedrägeri och om hur det kan gå när man följer sin övertygelse.Tv-serien är en tolkning i bild av romanen, mycket har utgått och det är förstås ett måste.
    Det här är en roman jag har ett förhållande till. En ambitiös bibliotekarie i Pargas satte
romanen i händerna på mig när jag ville låna någontig modernare och mer spännande. Jag var väl 13 - 14 år då och inte van vid att vuxna brydde sig om min läsning.
   Och som jag kämpade med Jerusalem I och II!  Jag tyckte den var seg och gammalmodig och svår att förstå - fast Hellgum var spännande. Men jag läste ut den - och länge hade jag svårt för namnet Selma Lagerlöf. Men, det ändrade sig. jag utökade min läsning, läste högt och lågt, och Gösta Berlings saga älskade jag. Hörde den som radioföljetong först och läste själv sen.
   Det påminner mig om hur svårt det är att hitta rätt bok till läsare. jag ser ju nu att jag var på tok för ung för Jerusalem. Herr Arnes penningar hade varit ett bättre förstaval, det är en riktigt bra spökhistoria. Min kamp med Jerusalem visar också att det är viktigt att gå utanför ramarna i sin läsning, att testa det som är annorlunda. Det hoppas jag att ni, kära bloggläsare, hittar inspiration till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar