Min blogglista

onsdag 30 december 2015

Bygger om historien

I mitten av december recenserade jag i Ålandstidningen Mats Adamczaks på eget förlag utgivna "Den bortglömda historien", en bok som försöker att revidera historien kring Ålandsfrågan, hur den utvecklades och löstes.
   Adamczak, som inte är historiker, kommer till den häpnadsväckande slutsatsen att det var personer helt utanför Åland som ledde utvecklingen. I bästa fall var ålänningarna statister som gjorde vad de mäktiga i öst och väst bad dem att göra.
För att behandla ett såpass omfattande ämne är boken liten till formatet, drygt 100 sidor.
  I min recension var jag starkt kritisk till boken eftersom den är tendentiös och presenterar fakta på ett försåtligt sätt. Därtill är språket knaggligt och osmidigt, fakta blandas med åsikter så det är svårt att se var det ena slutar och det andra börjar.
   Nå, författaren var inte nöjd med recensionen, och det händer ibland. Men det brukar inte höra till god sed att polemisera mot en recension men det gör Adamczak med besked. Han har nu tagit debatten till Facebook och breder ut sig i långa sjok om saker han inte vet ett dugg om. Bland annat inbillar han sig att jag är hans fiende. Måste säga att det är lite roande. Jag känner inte författaren och har inga känslor för eller emot honom. Med tanke på hur många böcker jag genom åren recenserat skulle det ju bli absurt om man började dela författare i vänner eller fiender.
   Det handlar ju om den aktuella boken, om den är väl eller illa skriven och om den är det den utger sig för att vara.
   Låt oss hoppas att Adamczaks ångest avtar när hans verk recenserats i fler tidningar. Då har han förhoppningsvis vant sig vid att kritiska åsikter måste man räkna med om man publicerar sig. I synnerhet om man går in för att bygga om nutidshistorien på det sätt som görs här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar