Min blogglista

söndag 16 juli 2017

En hunds memoarer

 Med kärlek och underfundig humor har Håkan Nesser skrivit en tänkvärd liten hyllningsbok till sin älskade hund Norton, som inte längre finns.
  "Nortons filosofiska memoarer" är en bok som passar såväl hundälskare som alla som någon gång funderat på hur våra mänskliga beteenden egentligen ter sig för en hund. Det är bokens stora styrka att Nesser förmår tänka ur hundperspektiv. Här berättar filosofen Norton "Kierkegaard" om sina talrika resor, sina bästa livsnjutartips och insikter han fått av att leva med oss tvåbenta.
    Norton är en mycket berest hund. Han har jagat bollar i Central Park, tiggt köttbullar i Stockholm, spanat på tikar i Kensington Gardens och räddat en kvinna i nöd, nåja, på Gotland. Allt under överseende av husse Håkan. Tillsammans fick de elva år tillsammans av äventyr och vänskap.
   Och visst blir man fuktig i ögonen när man läser slutet: Jag talar om för dem (husse och matte) att jag har det alldeles utmärkt i Hundarnas himmel och att jag väntar på dem. Jag kommer att vifta på svansen och hälsa dem välkomna när den dagen är inne.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar