Min blogglista

fredag 28 juli 2017

Slitstark klassiker

    När jag var ung, för en oherrans massa tid sen, fanns det inte många som läste Selma Lagerlöf. Men jag blev helt fast med hennes mästerliga spökhistoria "Herr Arnes penningar" och sedan fortsatte jag att botanisera bland Selmas verk. Därför blir jag glad när förlagen ger ut hennes böcker i vackra pocketutgåvor, som den här, som innehåller tre kortare verk.

  Herr Arnes penningar är en klassiker som utspelar sig på 1500-talet. Prästen herr Arne och hans husfolk hittas brutalt mördade en gnistrande vinterdag i Bohuslän. Bara en person har överlevt, den unga fosterdottern Elsalill. Övernaturliga händelser, märkvärdiga människoöden, våld och mord genomsyrar denna berättelse som publicerades första gången 1903.
Liljecronas hem kom ut 1911. På botten av den uttorkade Svartsjön ligger Lövdala prästgård. Prästfrun har gått bort och jungfru Vabitz anländer till gården. Tiderna blir hårda när styvmodern får styra på Lövdala. Prästen överger sin godhet och blir en marionett som vänder sig mot dem han håller mest av.
I Körkarlen konfronteras den ondskefulle David Holm med följderna av sina illgärningar i en spökhistoria där gränsen mellan liv och död upphävs. Sägnen om Körkarlen gavs ut 1912.
   Den här utgåvan har ett förord av författaren Ellen Mattson.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte insett att det här bland annat var spökhistorier! Nu blev jag ännu mer nyfiken på den!

    SvaraRadera
  2. Jo då, Selma vet hur man berättar spökhistorier. Löwensköldska ringen är ju också full av övernaturligheter, om man gillar sånt.

    SvaraRadera