I det antika Grekland uppstod både filosofin och de förstaformerna av
demokrati och medborgarskap. Men här vill Lappalainen med nya och utmanande tankar se den
grekiska utvecklingen i ljuset av övergången från maffiasamhällen
till medborgarstater. Han hävdar att demokratin och
jämlikhetstanken var en sorts nödlösning på problemet med
inbördes strider.I samhällen utan tydligt våldsmonopol, där medborgarna bestod av dem som var beväpnade, blev jämlikheten tillämpad på statens styrelse, lagar och domstolar det enda som hjälpligt kunde bromsa våldet. En oavsedd bieffekt av det jämlika styret blev en kulturell explosion som fortfarande präglar allt vi kallar kunskap.
Med utgångspunkt i Iliaden och Odysséen visar Lappalainen hur det grekiska samhället utvecklades från en värld dominerad av våld,splittring och maffialiknande beskyddarkultur till en stadsstatskultur som medvetet tog avstånd från äldre tiders heders- och klantänkande. Utifrån det bevarade källmaterialet visar han skickligt hur detta historiska skifte tog sig uttryck i vardagen. Bedragna äkta män och bortrövade älskare ger fantastiska inblickar i hur livet kunde te sig i Aten 400 år före Kristus.
Boken är idéhistoria som stimulerar även om jag tycker att han ibland drar sina jämförelser väl långt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar