Tomas Lappalainen är mycket kunnig när det gäller Italien och italiensk kultur och han har skrivit en lång rad böcker om maffian. Nu, med sin nya bok, byter han land. I "Världens första medborgare - om statens uppkomst i det antika Grekland" skriver han om hur antikens maffiasamhällen förvandlades till demokratier, nästan.
I det antika Grekland uppstod både filosofin och de förstaformerna av
demokrati och medborgarskap. Men här vill Lappalainen med nya och utmanande tankar se den
grekiska utvecklingen i ljuset av övergången från maffiasamhällen
till medborgarstater. Han hävdar att demokratin och
jämlikhetstanken var en sorts nödlösning på problemet med
inbördes strider.
I samhällen utan tydligt våldsmonopol, där
medborgarna bestod av dem som var beväpnade, blev jämlikheten tillämpad
på statens styrelse, lagar och domstolar det enda som hjälpligt kunde
bromsa våldet. En oavsedd bieffekt av det jämlika styret blev
en kulturell explosion som fortfarande präglar allt vi kallar kunskap.
Med
utgångspunkt i Iliaden och Odysséen visar Lappalainen hur det grekiska
samhället utvecklades från en värld dominerad av våld,splittring och
maffialiknande beskyddarkultur till en stadsstatskultur som medvetet tog
avstånd från äldre tiders heders- och klantänkande. Utifrån det bevarade
källmaterialet visar han skickligt hur detta historiska
skifte tog sig uttryck i vardagen. Bedragna äkta män och
bortrövade älskare ger fantastiska inblickar i hur livet kunde te sig i
Aten 400 år före Kristus.
Boken är idéhistoria som stimulerar även om jag tycker att han ibland drar sina jämförelser väl långt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar